RAZGOVOR S DOMINIKOM SPEVECOM – BIVŠIM UČENIKOM NAŠE ŠKOLE I ČLANOM UDRUGE "BIOM"

             Kakva su Vaša iskustva iz srednje škole?

            Srednja škola na mene je ostavila veliki trag i usmjerila mi život. Općenito govoreći, iskustva su i više neko odlična. Prijateljski pristup profesora, zabava, ali i naporan rad u kombinaciji s učenjem, učeniku donose puno toga zanimljivog. Znanje koje sam stekao u školskim klupama uvelike je pomoglo u odabiru daljnjeg školovanja. Najbolje iskustvo iz škole mi je to što su svi, i učenici i profesori, vrlo otvorenog uma, pa su se svi učenici mogli osjećati prihvaćeno i sretno!

            Kada i kako ste se odlučili baviti istraživačkim radom? Što vas je potaknulo?

            Istraživački rad koji trenutno obavljam samo je nastavak ostalih istraživanja koja sam do sada odrađivao. Zanima me aktivna zaštita prirode i ptica, a za to nema boljeg načina od istraživanja prijetnji te načina kako da se one kasnije uklone. Najveći poticaj za baš ovakvu vrstu istraživanja kolegama i meni bila je situacija iz listopada 2023. godine u Chicagu kada je ispod jedne zgrade nađeno više od tisuću uginulih ptica koje su nastradale prilikom sudaranja sa staklenom površinom. Naprosto smo htjeli vidjeti kako Zagreb stoji s tom prijetnjom.

            Kojim se sve aktivnostima bavi Udruga „Biom“?

            Udruga Biom bavi se zaštitom prirode općenito. Fokus stavljamo na zaštitu ugroženih vrsta ptica, tako da radimo na zaštiti sivog supa (Gypsfulvus), velike ušare (Bubo bubo) i surog orla (Aquilachrysaetos) te morskih ptica kaukala (Calonectrisdiomedea) i gregule (Puffinusyelkouan). Bavimo se građanskim znanostima kao što su zimsko prebrojavanje ptica vodarica (IWC), prebrojavanje kolonija gačaca (Corvusfrugilegus), prebrojavanje male ušare (Asiootus) i monitoringom kolizija ptica sa staklenim površinama. Zbog velikog broja ilegalnog hvatanja i ubijanja ptica radimo na programu suzbijanja svih ilegalnih radnji. Udruga se bavi i proučavanjem sisavaca tako da radimo na projektu LifeLynx kojem je cilj poboljšanje populacije risa (Lynxlynx) na području Hrvatske i Slovenije, a od morskih sisavaca bavimo se proučavanjem sredozemne medvjedice (Monachusmonachus). Također, unutar udruge imamo tim za botaniku.

            Tko sve i na koji način može surađivati s vašom Udrugom?

            Udruga prima dugotrajne i kratkotrajne volontere koji se uključuju s obzirom na njihove sklonosti na različite aktivnosti. Za neke je potrebna neka razina predznanja dok u ostalima može sudjelovati bilo tko. Također, udruga se bavi edukacijama, tako da suradnju ostvaruje i u vrtićima, osnovnim i srednjim školama te fakultetima raznih usmjerenja. Osim toga surađujemo s javnim ustanovama zaštićenih područja i županija te određenim gradovima. Općenito govoreći, uz dogovor i iskazani interes s udrugom može surađivati bilo tko.

            Koji je glavni cilj udruge?

            Glavni cilj je približavanje i osvještavanje šire javnosti o važnosti bioraznolikosti i poticanje iste na njeno očuvanje i brigu o njoj.

             Postoji li mogućnost da se u budućnosti proširi interes za istraživanje i drugih vrsta životinja?

            Kao što sam naveo, udruga se bavi istraživanjem i zaštitom prirode općenito. Već dugi niz godina radimo na istraživanjima sisavaca, leptira, pčela i biljaka.

            Na koji način surađujete s Francuskom?

            Francuska ambasada u Zagrebu svake godine raspisuje natječaj za jačanje odnosa hrvatsko-francuskih udruga. Tako smo se 2023. godine prijavili na natječaj, napisali projekt koji je prošao te smo kao mlada skupina Udruge "Biom" posjetili mladu skupinu "LPO Auvergne-Rhône-Alpes" s kojom smo osmislili aktivnost građanske znanosti monitoringa kolizija ptica sa staklenim površinama. U dogovoru s njima paralelno provodimo monitoring spomenute aktivnosti u Lyonu i Zagrebu nakon čega ćemo uspoređivati rezultate i zajedničkim snagama mladih volontera Lyona i Zagreba probati doći do smislenih solucija u rješavanju problema.

            Kako biste potaknuli mlađu populaciju na volontiranje i očuvanje prirode?

            Većinu mladih koje smo do sada skupili oko sebe potaknuli smo isključivo predstavljanjem problema kojim se bavimo. Mladi općenito nisu svjesni problema koji nas okružuju, a kao jedan od najboljih načina vidim usmeno poticanje na sudjelovanje u zaštiti prirode i životinja. Osobno sam kratkoročno počeo volontirati s 15 godina u različitim sredinama, a aktivno sam se volontiranjem počeo baviti u 20 godini. Volontiranje u koje sam ušao s 20 godina odredilo je i put kojim trenutno idem. Kroz volontiranje sam našao nišu koja me zanima i pronašao svoje vrijednosti te se zbog toga nadam da će što više mladih biti uključeno u neki oblik volontiranja. Volontiranje uistinu pomogne mladoj osobi da shvati što želi od budućnosti.

            Možete li podijeliti s nama neku anegdotu ili zanimljivost koju ste doživjeli?

            Boravak u prirodi pun je zanimljivosti. Meni je jedan od zanimljivijih trenutaka bilo prstenovanje (označavanje ptica) pilića galebova 2023. godine. Prstenovanje se odvijalo na otoku Mrkanu i sastojalo se od traženja pilića galebova te stavljanja ornitoloških prstenova na njih. U jednom trenutku traženja gnijezda naišli smo na jaje koje se tek počelo izvaljivati. Kraj njega smo proveli gotovo 45 minuta sve dok se pile nije izvalilo. Kada je pile krenulo pijukati, odrasli galeb se sjurio na kolegicu i mene. U obrušavanju je uhvatio moju kapu i bacio ju u more. Nitko nije bio ozlijeđen, mi smo se udaljili od gnijezda, a pile je dobilo potrebnu hranu od odrasle jedinke dok smo mi uživali u zalasku sunca.

RAZGOVOR VODILE: MIA DOLENEC I PETRA ZOVKIĆ

Popularni postovi s ovog bloga

Pismo svima koji su me vrijeđali

Narcisoidnost i narcisoidne osobe

U posjet kazalištu