Narcisoidnost i narcisoidne osobe

 

Narcisoidnost i narcisoidne osobe



Što je narcisoidnost?

Narcisoidnost je psihički poremećaj osobnosti koji rezultira “samoljubljem” i nedostatkom empatije za druge ljude. Narcisoidne osobe opsjednute su same sobom i gotovo sve negativno utječe na ljude oko sebe. Potrebna im je pažnja i doživljaj drugih, a učinit će sve da to i dobiju. Dobro se skrivaju ispod maske njihove „savršene verzije samih sebe” i koriste se raznim tehnikama manipulacije kako bi održali žrtvu pod svojom kontrolom. U stanju su vrijeđati osobu iznova i iznova, ali i držati je u uvjerenju da to nije namjerno. Preuzimaju svu kontrolu, pa ako ne znate prepoznati znakove i tehnike koje narcisi koriste, upast ćete u začarani krug njihovih kontroliranja, laži i doslovnog zlostavljanja. Najgore što si možete dopustiti je ulazak u vezu s takvom osobom. I baš radi toga sam se odlučila pozabaviti ovom temom kako bih upozorila ostale da znaju prepoznati takve osobe.



Tehnike kojima se narcisi koriste

Prva i jako česta tehnika je gaslighting. U prijevodu je riječ o omalovažavanju vaših osjećaja i svaljivanju čitave krivnje na vas. Narcisi se ovime najčešće koriste kada se radi o nekome problemu o kojemu želite popričati s njima (na primjer, oni su vas povrijedili i želite im dati do znanja da vam je to smetalo). U ovakvoj situaciji bit ćete poklopljeni komentarima poput: ,,ti si preosjetljiv/a”, ,,ti to samo umišljaš”, ,,preburno reagiraš”, ,,to je bila samo šala, zašto sve shvaćaš ozbiljno” itd. Naravno da nisu oni problem, oni nikad nisu problem, vi ste problem što ste se uopće usudili spomenuti da su vas povrijedili. O čemu god se radilo, uvijek ćete krivi biti vi, i tu krivnju će vam toliko uvući pod kožu da ćete početi stvarno kriviti sami sebe. Sljedeće čime se koriste poznato je pod engleskim nazivom lovebombing. Češće je u vezama nego prijateljskim odnosima. Počinje narcisovim idealiziranjem vas. Učinit će da se osjećate kao da ste upoznali savršenog dečka ili curu, dobivat ćete konstantnu pažnju, komplimente, pusta (prazna) obećanja i slatkorječivosti. Oprezni budite ako vam ovakva osoba nakon jako kratkog vremena od upoznavanja izjavi da vas voli i razbacuje se s tim jer je to prvi alarm i „crvena zastavica” za ovakvo ponašanje! Nakon ove faze slijedi postupno smanjivanje pažnje i svega ostalog, te odbacivanje i obezvređivanje. To postupno smanjivanje pažnje također je često uspoređivano s “mrvljenjem kruha”. Praktički, znakovi pažnje postaju sve manji i manji, a vi postajete zadovoljni sve manjim količinama, dok na kraju to ne padne ispod minimuma. Kada narcisoidnoj osobi ponestane pažnje, koristit će se triangulacijom. Htjet će vas učiniti ljubomornima, pa će vam u život uvesti neku osobu, primjerice, vaš dečko neku svoju blisku prijateljicu, a onda će vas uspoređivati s njom: kako ga ona bolje razumije, obzirnija je prema njemu, radit će sve što može da vas učini ljubomornima. Vaša reakcija vjerojatno će biti ljubomora, bijes i povrijeđenost. Ali to i jest cilj, da krenete preispitivati sami sebe: jeste li dovoljno dobri i je li ta druga osoba stvarno bolja od vas.



Moje osobno iskustvo

Ja sam prvi put ušla u vezu djetinjasta i neiskusna s tek navršenih 15 godina. U početku je sve bilo „savršeno” (utjecaj bombardiranja pažnjom i slatkorječivosti), čak punih šest mjeseci. Naravno da nije bilo savršeno, stalno su izbijale svađe, za koje sam, naravno, uvijek ja bila kriva. No “oprosti” nakon svake svađe i iskazivanje sažaljenja i krivnje uvijek bi me vratilo i, naravno, oprostila bih mu. Ovo je puno žešće postalo na ljeto te iste godine, ali neću ulaziti u prevelike detalje. Tehnika koju je jako često koristio bile su lažne uzbune. Preporučujem vam da preskočite ovaj dio teksta do idućeg podnaslova ako ste osjetljivi na teme suicida. Bila sam na moru ljeti i bili smo udaljeni. Nazvao bi me, plačući, i govorio kako ima suicidalan nagon, nož u ruci, da se želi ubiti te da ne može bez mene. Sva bih izbezumljena radila sve što mi je bilo u moći da ga spriječim od bilo kakve pomisli na takvo što, ali on bi svaki puta samo prekinuo poziv i skroz isključio mobitel na barem tri sata, da ga nitko ne može zvati. To je sve bilo lažno. On se nikada nije htio ubiti, niti je bio suicidalan. Narcisi su u stanju lažirati da su depresivni ili doslovno izmisliti dijagnozu na koju će se izvlačiti. U mom slučaju s njim depresija nije bila jedino na što se izvlačio, već više toga. Neke osobe neće baš ići do te mjere da svoje postupke povezuju s depresijom kao uzrokom, nego sa situacijom u obitelji ili pak bilo čime drugim. Morate znati da što god vam krivo napravili, ništa, ali apsolutno ništa ne opravdava njihovo ponašanje i to kako vas tretiraju. Prošla je godina dana moje veze s njime, a on je postajao sve hladniji, i vidjela sam da neće dugo potrajati. Kao i većina cura koje su trpjele emocionalno zlostavljanje, probleme sam gurala pod tepih, bila sam u agoniji, ali živjela u iluzijama i nadala se da je njegovo ponašanje samo faza koja će ga proći i da će biti sve savršeno kao na početku. Prestala sam drugima govoriti o problemima u vezi iako su postajali sve gori i ozbiljniji. Nisam htjela da me najbolje prijateljice i roditelji nagovaraju da ga ostavim. Znala sam da ga nitko ne vidi na način na koji ga ja vidim. Od malena sam se uvijek pitala zašto cure ostaju s dečkima koji ih zlostavljaju i toksični su, ali sad shvaćam...



Utjecaj narcisoidnog zlostavljanja na zdravlje

Kao prvo smanjuje vam se samopouzdanje, u konstantnom ste strahu i napetosti, a razine stresa vam divljaju. Zdravlje vam se narušava od same količine izloženosti stresu. Pomalo dolazi i do bolova, slabosti, bezvoljnosti, pa do gubitka apetita ili pak prejedanja. Također je često izoliranje od ostalih. Posljedice mogu biti i puno ozbiljnije, čak i kobne za zdravlje.



Kako izaći iz ovakve situacije i naći spas?

Jako je bitno naglasiti da trebate znati sami prepoznati ako ste se već našli u ovakvoj situaciji: da bivate zlostavljani, manipulirani, ucjenjivani i živite u iluzijama, a ne stvarnosti. Tek kad sami spoznate cijelu situaciju, vrijeme je za nešto poduzeti. Moj savjet je da je bijeg najhumanije što možete sami za sebe učiniti u ovakvom odnosu. Trebate ostaviti narcisa s kojim ste zapeli jer on se neće promijeniti. To je najveća laž na koju ljudi nasjedaju. Narcisoidne se osobe nikad neće promijeniti. Povjerite se osobi kojoj vjerujete i ispričajte im cijelu situaciju. Iz tuđe perspektive shvatit ćete koliko je zapravo problem ozbiljan. Izbacite tog narcisa iz svog života, trajno i zauvijek, jer to je jedini način. Nema drugog: ili to ili će vas uništavati dok ne prekine s vama.

Htjela bih poručiti svima koji ovo čitaju da paze s kim sklapaju prijateljstva, a pogotovo s kime ulaze u veze. Nemojte ignorirati rane uzbune i znakove lošeg ponašanja jer to može biti samo početak loših stvari koje će uslijediti. Držite do sebe i imajte dovoljno samopoštovanja da vam se ovo nikada ne dogodi.

Ema Maria Jelčić, 4.d

Popularni postovi s ovog bloga

Pismo svima koji su me vrijeđali

U posjet kazalištu